De hjælpemidler, der udlånes af kommunen, kan fx være:
- rollator
- badetaburet
- toiletforhøjer
- kørestol
Når du ansøger om et hjælpemiddel, vil en visitator fra kommunen i samarbejde med dig vurdere, hvilke hjælpemidler du har behov for. Det vil være de bedst egnede og billigste. Dette vil ofte foregå i dit hjem, men kan også foregå andre steder. Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at indhente en lægeerklæring.
Akut hjælp ydes så vidt muligt inden for to dage efter ansøgning. Ellers får du normalt svar inden for tre måneder.
Udbringning af hjælpemidler
Hjælpemidlerne bliver bragt ud til dig og installeret. Du vil få instruktion og træning i brug af de installerede hjælpemidler.
Hjælpemidlerne bringes ud mandag og fredag. I ganske særlige tilfælde er det muligt at lave en anden aftale om leveringstidspunkt.
Reparation
Hvis dit hjælpemiddel går i stykker, skal du henvende dig til Visitation og Koordination.
Skal hjælpemidlet sendes til reparation, tages der stilling til, om du kan låne et reserve-hjælpemiddel.
Det forventes, at du behandler og vedligeholder hjælpemidlet forsvarligt. Du skal selv sørge for almindelig vedligeholdelse som fx rengøring, lapning ved punktering af dæk m.m.
Aflevering
Når du ikke har behov for hjælpemidlet mere, skal du kontakte Visitation og Koordination, som vil sørge for at afhente det.
Klagemulighed
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse fra Solrød Kommune, kan du ringe eller skrive til Visitation og Koordination. Klagen skal være modtaget senest fire uger efter afgørelsen.
En eventuel klage vil blive behandlet inden fire uger fra modtagelsen.
Hvis Solrød Kommune ikke ændrer afgørelsen, bliver klagen sendt videre til Ankestyrelsen. Du vil skriftligt blive informeret om sagens forløb.
Ankestyrelsen kan:
- bekræfte Visitation og Koordinations afgørelse
- sende sagen til fornyet behandling i Visitation og Koordination
- ændre Visitation og Koordinations afgørelse
Du modtager en skriftlig afgørelse fra Ankestyrelsen.