Du kan få hjemmepleje, hvis du ikke kan klare dig selv varigt eller midlertidigt. For at søge om hjælp i hjemmet, skal du kontakte Solrød kommunes Visitation. Det generelle serviceniveau er politisk fastlagt i kvalitetsstandarderne. Solrød kommune er forpligtet til at have mindst 2 leverandører af hjemmepleje.
Du kan læse mere om kvalitetsstandarderne og hvilke leverandører du kan vælge imellem på siden:
Leverandører af hjælp, ydelser og forløb
Dit frie valg ved hjælp og pleje i hjemmet
Tryghed når du modtager hjælp
Uanset hvilken leverandør, som du har valgt til at levere din hjælp gælder:
- Medarbejderen er i besiddelse af et identitetskort, som skal forevises på forlangende
- Medarbejderen må ikke opholde sig alene i hjemmet
- Medarbejderen har tavshedspligt, dvs. at oplysninger, som medarbejderen får kendskab til, ikke gives videre til uvedkommende
Planlægning af og aftaler om levering hjælp
Visitationen har ikke indflydelse på, hvilke ansatte, der kommer i dit hjem fra den leverandør som du har valgt. Vores leverandører tilstræber, at der kommer så få personer som muligt i dit hjem. Leverandørerne forsøger derfor at tilbyde en fast hjælper. I perioder med ferie og sygdom eller hvis der ydes hjælp flere gange i døgnet, må du forvente, at der kommer flere forskellige hjælpere.
Generelt er det dig, dine pårørende og den konkrete leverandør, der laver aftaler om hjælp og generelt gælder at:
- Ved behov for ændringer af tidspunkter aftales dette direkte mellem dig og leverandøren.
- Leverandøren har mulighed for at ændre den aftalte tid for hjælpen, når særlige forhold gør sig gældende.
- Ved forsinkelser ud over ½ time vil du blive kontaktet med henblik på at aftale ny tid.
- Ved personlig pleje ydes erstatningshjælp samme dag.
- Ved praktisk hjælp ydes erstatningshjælp inden for 5 hverdage.
Hvis du har behov for at aflyse din planlagte hjemmehjælp, skal du kontakte din leverandør af hjemmehjælpen. Du skal være opmærksom på, at en afmelding skal ske senest dagen før den aftalte dato for opgavens udførelse. Hvis dette sker, vil du som udgangspunkt blive tilbudt erstatningshjælp inden for samme uge. Der ydes ikke erstatningshjælp, hvis afbuddet har længerevarende karakter som for eksempel ved indlæggelse på sygehus, eller hvis du ikke melder afbud rettidigt.
Du finder kontaktoplysningerne på vores leverandører her:
Leverandører af hjælp, ydelser og forløb
Dit hjem - hjemmeplejens arbejdsplads
Medarbejderne har krav på en god og sikker arbejdsplads. Derved sikres, at medarbejderne får de bedste muligheder for at udføre et godt stykke arbejde for dig.
Du skal stille redskaber og rengøringsmidler til rådighed
Du skal sørge for, at forsvarlige og effektive rengøringsmidler og redskaber er til rådighed. Flere af vores hjemmeplejeleverandører har udarbejdet informationsmateriale om, hvilke redskaber og typer af produkter, du forventes at have til rådighed, når de kommer hos dig. Du kan altid kontakte din leverandør direkte og få relevante oplysninger om forhold, der vedrører arbejdsmiljøet i dit hjem.
Plads til arbejdet
Det kan være nødvendigt at du sørger for at flytte møblere i dit hjem for at sikre hensigtsmæssige arbejdsstillinger for medarbejderne. Hvis forholdene i et rum vurderes at være for små, kan leverandøren kræve at opgaverne skal foregå i et anden rum i din bolig.
Krav om arbejdsmiljøredskaber
Leverandørerne kan i nogle situationer have behov for, at der forefindes forskellige arbejdsmiljøredskaber i dit hjem. Arbejdsmiljøredskaber kan være særlige redskaber, samt redskaber, der også ville kunne bevilges dig som hjælpemidler. Arbejdsredskabernes tilstedeværelse er en forudsætning for, at hjælpen kan leveres. Hvis du afviser at vi må stille dem til rådighed for din leverandør, kan det medføre, at leverandøren ikke kan levere den hjælp, som du har behov for.
Eksempler på arbejdsmiljøredskaber
- Plejeseng med el-funktion
- Sengebord
- Toilet-/badestol
- Badetaburet
- Glidestykker og redskaber til lejring og vending
- Lifte og mobile forflytningsplatforme