Få hjælp ved medarbejderes sygdom og handicap

Få klar besked om virksomhedens muligheder, rettigheder og pligter, når en medarbejder bliver syg.

Der er mange muligheder for at få hjælp og støtte via Job- og Socialcenteret, når din medarbejder er syg eller har et handicap.

Læs mere om mulighederne i fold-ud menuen herunder.

Det kan være en god ide at udarbejde en synlig fraværs- og fastholdelsespolitik i virksomheden, så både medarbejdere og ledere kender proceduren for, hvad der sker under sygdom.

Du kan læse mere om fraværs- og fastholdelsespolitik her.

Arbejdsgivere skal indkalde sygemeldte medarbejdere til sygefraværssamtale senest fire uger fra første fraværsdag. Samtalen skal handle om, hvordan og hvornår medarbejderen kan vende tilbage til arbejdet samt fokusere på, hvad arbejdsgiveren kan gøre for at bakke op.

Du kan læse mere om "arbejdsgivers 4 ugers sygefraværssamtale" her.

Stress, ulykke eller alvorlig diagnose. Oftest har både arbejdsgiver og medarbejder en tydelig fornemmelse af, om man står over for en sygemelding, der risikerer at vare i mere end 8 uger. I de tilfælde kan virksomheden inden for de første 5 uger fra første fraværsdag med fordel anmode om Fast track-behandling af sygemeldingen.

Du kan læse mere om Fast track her.

I tilfælde, hvor der er tvivl om mulighederne for at arbejde, kan virksomheden anmode den sygemeldte om en mulighedserklæring. Mulighedserklæringen har til formål at understøtte, at medarbejderen fastholdes i arbejde.

Du kan læse mere om mulighedserklæring her.

Hvis den sygemeldte medarbejder ikke forventes at vende tilbage inden for otte uger fra første sygedag, kan medarbejderen når som helst i sygeforløbet anmode om, at virksomheden og medarbejderen sammen udarbejder en såkaldt fastholdelsesplan.

Du kan læse mere om fastholdelsesplanen her.

Hvis en sygemelding forventes at vare mere end otte uger, har kommunen pligt til at følge op på den sygemeldte med en personlig opfølgningssamtale senest otte uger efter første fraværsdag.

Du kan læse mere om kommunens 8 ugers opfølgningssamtale her.

Sygedagpenge er en midlertidig ydelse. Derfor skal alle sygedagpengesager revurderes efter 22 uger (eksklusiv arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage).

Du kan læse mere om revurdering af sygedagpengesager her.

Hvis en sygemeldt medarbejder efter fem måneder ikke kan få forlænget sin sygedagpengesag efter en af de gældende forlængelsesregler, vil jobcenteret tilbyde medarbejderen et jobafklaringsforløb.

Du kan læse mere om jobafklaringsforløb her.

I de fleste tilfælde har medarbejdere ret til løn under sygdom. Efter udløbet af den såkaldte arbejdsgiverperiode på 30 kalenderdage har virksomheden ret til dagpengerefusion fra medarbejderens bopælskommune.

Du kan læse mere om refusionsreglerne her.

Rundbordssamtalen er en hjælp til så tidligt som muligt at afdække en medarbejders sygdomsproblem i forhold til den konkrete arbejdssituation.

Ved rundbordssamtalen samles alle relevante personer (fx. medarbejder, tillidsrepræsentant, konsulent fra fagforening, konsulent fra jobcentret, arbejdsgiver og evt. egen læge) med hver sin faglige kompetence.

Målet er at skabe holdbare løsninger, der kan fastholde medarbejderen i virksomheden samt undgå eller afkorte en sygemelding.

Du kan læse mere om rundbordssamtaler her.

Hvis en medarbejder får øget fravær på grund af længerevarende sygdom eller deltagelse i behandling, kan jobcenteret hjælpe med at fastholde medarbejderen via delvis syge- eller raskmelding.

Delvis sygemelding bruges til en medarbejder, som i en periode er delvist fraværende fra sit arbejde på grund af behandlinger, eller hvis medarbejderen på grund af sygdom kun kan klare en del af sit normale arbejde.

Du kan læse mere om delvis syge- eller raskmelding her.

Hvis en medarbejder får øget fravær på grund af en kronisk eller langvarig sygdom, kan jobcentret hjælpe, så medarbejderens fravær ikke belaster virksomheden.

En § 56 aftale er en støttemulighed, hvormed virksomheden kan fastholde medarbejdere, som har en forhøjet risiko for fraværsdage på grund af sygdom, indlæggelse eller behov for behandling.

Du kan læse mere om § 56 aftalen her.

Virksomheder kan fastholde eller ansætte en medarbejder, som har brug for lidt ekstra hjælp til at klare arbejdet ved at vurdere, om arbejdspladsindretningen er hensigtsmæssig.

Jobcenteret kan yde tilskud til arbejdsredskaber og mindre tilretninger af arbejdspladsen, der kompenserer for medarbejderens begrænsning i arbejdsevnen.

Du kan læse mere om "hjælpemidler og indretning af arbejdspladsen" her.

Personlig assistance kan anvendes til medarbejdere, som har behov for støtte til nogle konkrete arbejdsopgaver (ikke selve indholdet i arbejdet), de ikke kan udføre selvstændigt på grund af en varig funktionsnedsættelse.

Opgaverne kan både være af fysisk, psykisk eller social karakter.

Den personlige assistent kan hjælpe medarbejderen i op til 20 timer pr. uge. I særlige tilfælde op til 37 timer pr. uge.

Du kan læse mere om personlig assistance her.

Kontakt

Center for Borgerservice, Job og Social

Telefon: 56 18 20 00

Email: borgerservice@solrod.dk

Vi anbefaler, at du bruger sikker mail, når du skriver til os.

Skriv via Borger.dk (Borger)