Hvis du vil klage

Hvis du er utilfreds med Solrød Kommune og har brug for hjælp og vejledning til, hvordan du kommer videre med din sag, kan du kontakte Solrøds Kommunes uafhængige borgerrådgiver.

Du kan også klage direkte til Solrød Kommune.

Borgere og virksomheder i Solrød Kommune kan gratis benytte sig af Solrøds Kommunes uafhængige borgerrådgivers råd og vejledning. Borgerrådgiverens vigtigste funktion er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen og bidrage til at sikre borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling. Du kan læse mere om, hvad borgerrådgiveren kan hjælpe dig med, og hvordan du kontakter borgerrådgiveren her.

Når du vil klage, skal du i første omgang henvende dig til den institution eller det center, du er utilfreds med. Hvis du har fået et brev, kan du finde kontaktoplysninger og klagevejledning i det. 

Du kan desuden finde kontaktoplysninger på kommunes institutioner og centre på kontaktsiden, og du er også altid velkommen til at ringe til Borgerservice på 5618 2050 og få hjælp til at finde frem til den rette institution eller afdeling.

Du har også mulighed for at klage til borgmesteren. Du skal dog være opmærksom på, at en borgmester ikke kan sagsbehandle eller træffe afgørelser i sager ligesom, at en borgmester ikke kan omgøre administrative afgørelser. Det vil derfor være det specifikke center eller den specifikke afdeling, der har med sagsområdet for din klage at gøre, som vil behandle din klage.

Hvis du har indgivet en skriftlig klage, skal du have en skriftlig tilbagemelding indenfor 10 arbejdsdage. Det betyder ikke nødvendigvis, at vi har færdigbehandlet din klage, men du vil blive oplyst om en eventuelt lovmæssigt fastsat sagsbehandlingsfrist for den type klage, du har indgivet.

Her kan du se en liste over nogle af de emner, du kan klage over. Følg den klagevejledning, der står beskrevet ud for emnet.

En afgørelse er ofte formuleret som en tilladelse (bevilling) eller et afslag. Det kan fx være et afslag på kontanthjælp, byggetilladelse eller enkeltydelse. En afgørelse hænger ofte sammen med en ansøgning.

Sådan klager du over en afgørelse

Når du modtager en afgørelse om forhold, der vedrører dig, skal kommunen også oplyse dig om dine muligheder for at klage. Hvis du har fået afgørelsen på skrift, kan du finde kontaktoplysninger og klagevejledning i brevet.

Klagevejledningen fortæller, om du kan klage, hvordan du kan klage, hvornår klagefristen udløber, og hvem du skal klage til. Når du vil klage over en afgørelse, er det vigtigt, at du er opmærksom på klagefristen. Det er datoen for, hvornår kommunen senest skal modtage din klage.

Hvis du ikke har fået en skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning, kan du få det ved at kontakte den afdeling, der har truffet afgørelsen.

Klagen kan indgives mundtligt eller skriftligt, og du har mulighed for at bede om kvittering for modtagelsen af klagen. Kommunen har både ret og efter omstændighederne pligt til at bede dig om de oplysninger, som er nødvendige for at behandle din klage. Hvis du ikke giver de oplysninger, kan din klage måske ikke behandles, og du risikerer at måtte acceptere afgørelsen, som den er.

Hvis du vælger at klage skriftligt, opfordrer vi dig til at gøre det nemt og sikkert via Digital Post.

Sagsbehandling kan være flere forskellige ting.

Du kan fx klage over:

  • At du skal vente længe på et svar.
  • Hvordan kommunen har vejledt dig som borger.
  • At du ikke har fået adgang til oplysninger i din sag.
  • At kommunen stiller krav til dig, som du finder urimelige (fx beder dig sende de samme oplysninger flere gange).
  • At du ikke har fået afgørelsen forklaret på en korrekt og forståelig måde.
  • At du ikke er blevet oplyst om din eventuelle mulighed for at klage.

Sådan klager du over en sagsbehandling

Vi anbefaler, at du i første omgang klager til det ansvarlige center. Du har også mulighed for at klage til borgmesteren.

Medarbejderes adfærd er den måde, medarbejderne opfører sig på. Det kan fx være det, de siger, eller deres måde at være på. 

Sådan klager du over medarbejderes adfærd

Du kan klage til chefen for det ansvarlige center. Du kan også klage til borgmesteren.

Det er byrådet, der bestemmer serviceniveauet i kommunen. Et politisk vedtaget serviceniveau er fx antallet af pladser i daginstitutioner og åbningstider på kommunale institutioner. 

Praktisk opgaveløsning er den praktiske hjælp, du som borger kan få af kommunen. Det kan fx være børnepasning, hjemmehjælp eller fejning af gaderne. Den praktiske opgaveløsning er udførelsen af det politisk vedtagne serviceniveau.

Sådan klager du over serviceniveau og praktisk opgaveløsning

Du kan ikke klage til en institution eller et center over det vedtagne serviceniveau, men du kan klage til den ansvarlige institution eller det ansvarlige center over den praktiske opgaveløsning. 

Kontakt

Center for Politik og Digitalisering

Telefon: 56 18 20 00

Email: cpd@solrod.dk

Vi anbefaler, at du bruger sikker mail, når du skriver til os.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)